Beroepsverenigingen

Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten (LVVP)

De LVVP bevordert het aanbod van hoogwaardige eerstelijnspsychologische zorg en van psychotherapie door vrijgevestigde gz-psychologen en psychotherapeuten/klinisch (neuro)psychologen, alsmede een vakbekwame beroepsuitoefening.

Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP)

De NVP is de beroepsvereniging van en voor BIG-geregistreerde psychotherapeuten.

Vereniging EMDR Nederland (VEN)

De Vereniging EMDR Nederland verenigt therapeuten die zich hebben bekwaamd in de Eye Movement Desensitization and Reprocessing; een relatief nieuwe en doelmatige therapie bij aanhoudende klachten na ingrijpende gebeurtenissen.

Vereniging voor Schematherapie

Schematherapie is een therapie voor persoonlijkheidsproblematiek.

International Society of Schema Therapy

Verdere informatie:

Patiëntenverenigingen

Mensen met dezelfde ervaringen of problemen organiseren zich in patiëntenverenigingen die opkomen voor de belangen van mensen met dezelfde aandoening of ziekte.

Patiëntenverenigingen richten zich op patiënten, partner, familie, vrienden en andere geinteresseerden. De verenigingen zijn o.a. gericht op het informeren en voorlichten over de betreffende aandoening of ziekte, het verbeteren van de kwaliteit van hulpverlening, het bevorderen van onderzoek naar betreffende ziekte en het bieden van lotgenotencontact en hulpverlening door ervaringsdeskundigen (zie ook zelfhulpgroepen).

Voor bijna iedere psychische aandoening is er wel een patiëntenvereniging. Via onderstaande link kunt u verder zoeken op  uw aandoening:

Reacties zijn gesloten.